Особливості роботи з обдарованими
учнями Харківського ліцею № 149

Обдаровані діти – це золотий запас нації, її інтелектуальна еліта, світовий авторитет, гордість і честь.
Обдаровані діти – це діти, в яких у ранньому віці виявляються здібності до виконання певних видів діяльності. Вони вирізняються серед однолітків, їх успіхи не є випадковими, а виявляються постійно.
Обдаровані діти характеризуються високим розвитком мислення, уяви, стійким запам’ятовуванням навчального матеріалу, розвинутими навичками самоконтролю в навчальній діяльності. Їм властива висока працездатність, розумова активність, неординарність, сформованість різних видів пам’яті, швидкість реакції.
За умов модернізації системи освіти, підвищення ролі творчої особистості значну увагу приділено роботі з обдарованими дітьми.
Сучасна система освіти має забезпечити умови для всебічного розкриття потенціалу обдарованої особистості. Учень має стати суб’єктом самовиховання, самоосвіти, саморозвитку. Тому основні завдання Харківського ліцею № 149 на сучасному етапі:
● зацікавлення всіх учнів ліцею у всебічному розвитку талантів;
● пошук, розвиток і підтримка обдарованих дітей;
● орієнтація педагогічного процесу на добір форм, змісту, методів, засобів навчання та виховання, за яких розвиватиметься творча особистість.
У всебічному розвитку учнів сприяють заходи, які вже стали традиційними в ліцеї:
- семінари – практикуми для вчителів – предметників;
- майстер – класи для педагогів;
- семінари – практикуми;
- шкільний етап конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН України;
- І етапі Всеукраїнської учнівської олімпіади з базових дисциплін;
- конкурс-захист інформаційних учнівських проектів “Ліцейська весна”;
- учнівські конкурси та турніри в межах предметних тижнів.
Важливу роль у підтримці інтелектуально здібної дитини, здатної до творчості, відіграють творча інформаційна лабораторія «Формат», творчі групи та лабораторії вчителів, Євроклуб «Веселка», дитяча організація «Сходинки», співпраця з ВНЗ, участь у конкурсах, турнірах, олімпіадах різних рівнів тощо.
Робота з обдарованими дітьми вимагає належної змістової наповненості занять, зорієнтованості на новизну інформації та різноманітні види пошукової аполітичної, розвиваючої, творчої діяльності. Вона під силу високопрофесійним педагогам, які володіють сучасними методиками, технологіями навчання й виховання, методами діагностики якості освіти, здатних до всебічного аналізу своєї педагогічної діяльності, об’єктивного оцінювання досягнень у розвитку учнів.
Формами роботи з обдарованими дітьми у Харківському ліцеї є:
1. Класи з поглибленим вивченням предметів.
2. Профільне навчання.
3. Спецкурси, курси за вибором та факультативи.
4. Гуртки та шкільні об’єднання.
Серед методів навчання обдарованих учнів Харківського ліцею № 149 превалюють самостійні роботи, пошуковий і дослідницький підходи до засвоєних знань, умінь і навичок. Контроль за їх навчанням стимулює поглиблене вивчення, систематизацію, класифікацію навчального матеріалу, перенесення знань у нові ситуації, розвиток творчих елементів у їх навчанні. Домашні завдання мають творчий, диференційований характер.
Складна та багатоаспектна проблема роботи з обдарованими дітьми потребує якісних нововведень на рівні теорії та практики.
На шкільному рівні вчителі та класний керівник:
- визначають мету, створюють план (програму) і режим роботи учня, забезпечити циклічність, тривалість навчання згідно з віковими та індивідуальними особливостями обдарованої дитини;
- забезпечують наукову насиченість змісту освіти відповідно до можливостей, нахилів, інтересів та потреб обдарованого учня;
- розробляють і впроваджують індивідуально-розвивальні стратегії та форми організації навчально-виховного процесу;
- модернізують методи, засоби навчання, віднаходять нові дидактичні технології, спрямовані на активізацію пізнавально-творчих потенцій обдарованих дітей;
- стимулюють постійний самоаналіз та самоосвітню діяльність учня;
- сприяють психолого-педагогічній освіті батьків обдарованих дітей.
Виявлення обдарованих учнів – тривалий процес, пов’язаний з аналізом розвитку конкретної дитини. Ефективна ідентифікація обдарованості у вигляді будь-якої одноразової процедури тестування неможлива. Тож замість одномоментного відбору обдарованих школярів у Харківському ліцеї № 149 спрямовані зусилля на поступовий, поетапний пошук обдарованих учнів у процесі їх навчання за спеціальними програмами або у процесі індивідуалізованої освіти.
Необхідно знизити ймовірність помилки, яку можна допустити при оцінці обдарованості дитини як у позитивному, так і негативному критеріях. Ця обставина особливо важлива при інтерпретації результатів тестування. Високі показники психометричних тестів інтелекту засвідчують лише про рівень навчання і соціалізації дитини, але не завжди про його інтелектуальну обдарованість. Натомість низькі показники тесту креативності можуть бути пов'язані зі специфічними пізнавальними потребами дитини і реально не відображати їх творчі здібності.

СХЕМА ПОШУКУ ОБДАРОВАНИХ ДІТЕЙ ХАРКІВСЬКОГО ЛІЦЕЮ № 149

/Files/images/!!!!!!!!!00000000.jpg

При виявленні обдарованих учнів необхідно застосовувати комплексний підхід. У цьому може бути задіяним широкий спектр різноманітних методів.Робота з обдарованими учнями, яка реалізується в Харківському ліцеї № 149, сприяє розкриттю інтелектуального та творчого потенціалу обдарованих учнів, а також спрямована на стимулювання їх творчого самовдосконалення, сприяння самореалізації, соціалізації в сучасному суспільстві.

Обдарованість – це значне в порівнянні з віковими нормами випередження в розумовому розвитку або виключному розвитку спеціальним здібностей (музичних, художніх, спортивних та інш.). Обдарованість дітей може бути встановлена та вивчена тільки у процесі навчання та виховання, в ході виконання дитиною будь-якої змістовної діяльності. Прояв розумової обдарованості у дитини пов’язаний з надзвичайними можливостями дитячих років життя.

Способи розвитку здібностей обдарованих дітей

Виявлення обдарованих і талановитих дітей - це тривалий процес. Обдарована дитина сама собі допоможе, якщо вчитель творчий, а навчальний процес цікавий, різнобічний, результативний.
Як же розвивати творчі здібності школярів?
Рекомендуємо:
- Підхоплювати думки учнів, оцінюючи їх одразу, підкреслюючи їх оригінальність, важливість, інтерес до нового.
- Стимулювати і підтримувати ініціативу учнів, самостійність.
- Створювати проблемні ситуації, що вимагають альтернативи, прогнозування, уяви.
- Розвивати критичне сприйняття дійсності.
- Вчити доводити починання до логічного завершення.
- Надавати можливість виконувати більше навчальних завдань з обов'язковим підвищенням їх складності (при цьому має бути витриманий оптимальний обсяг додаткової роботи, щоб уникнути перевантаження).
- Використовувати творчу діяльність вихованців при проведенні різних видів масових заходів, відкритих занять, свят.
- Під час опрацювання програмового матеріалу залучати до творчої пошукової роботи з використанням випереджувальних завдань, створювати розвиваючі ситуації.
- Активно залучати до участі в районних, обласних, Всеукраїнських конкурсах, змаганнях, виставках.
- Впливати особистим прикладом.
Кiлькiсть переглядiв: 1710